luni, 24 ianuarie 2011

Hai să dăm mână cu mână!

Nu vom încinge Hora Unirii, cum aţi putea crede uitându-vă la data din calendar, ci vom vorbi despre strângerea mâinii ca formă de salut.
Cei şapte ani de-acasă plus restul din afara casei ar fi trebuit să ne înveţe pe fiecare când şi cum ar trebui să dăm mâna cu cetăţenii cu care interacţionăm.
Se spune că originea obiceiului vine din vremuri medievale când ridicarea mâinii în aer (sau strângerea ei) era dovada că ai venit cu gânduri paşnice şi neînarmat.
Astăzi, un psiholog contemporan găseşte prin căptuşeala gestului însemnătăţi mult mai absconse şi interpretări mult mai abstruse decât avea gestul originar.

Nu ştiu cum cataloghează specialiştii strângerile de mână, dar eu am propria împărţire.

Există o strângere de mână de bună simţire, aia care se întâmplă aproape fără să bagi de seamă, în mod natural şi fără efecte secundare. Tot ce trece dincolo de asta, într-o parte sau alta, lăsând sechele, sunt strângeri de mână betege. Beteşugul fiind al capului care diriguieşte mâna.

Sunt cetăţeni a căror mână întinsă seamănă cu un par, care te ţine la distanţa de proprietar. Ai zice că respectivilor le-a anchilozat din cauze necunoscute şi spinarea, şi gura, şi articulaţia cotului, singurele chestii din care mai mişcă fiind falangele, pleoapele şi picioarele. Nu-ţi zâmbesc, nu-ţi vorbesc, te privesc de parcă simplul fapt că respiri aerul aceluiaşi continent cu ei e o încumetare pe care n-ar trebui să ţi-o permiţi.

De partea cealaltă sunt unii care parcă n-au oase, pe care-i simţi ca pe nişte moluşte gata să ţi se scurgă printre degete. Ca nişte păpuşi gonflabile sparte, pe care dacă le strângi se depresurizează. Ăstora, dacă le strângi mai tare mâna se dezmembrează, se decompensează.

Unii, atunci când îţi apucă mâna, zici că te-a înşfăcat un crocodil de Nil. Te strâng, frate, de zici că n-o să-ţi rămână niciun oscior întreg şi nevătămat după ce-au terminat de salutat. După o astfel de strângere de mână gemi o săptămână.

Alteori eşti nevoit să dai mâna cu un pickhammer. Cetăţeanul te apucă strâns de metacarpiene după care începe să te scuture aşa de zdravăn că dacă nu ai ligamente sănătoase după ce termină cu tine eşti un morman de oase.

Dacă nu eşti extraordinar de norocos, nu mori înainte să dai mâna şi cu cineva care într-o viaţă anterioară a fost caracatiţă. Te apucă încetişor cu o mână, te trage spre el, te apucă şi cu cealaltă mână şi începe să-ţi escaladeze antebraţul, te strânge de deltoid, te bate pe spate, te masează, te agasează, te agresează. Şi nu te abandonează decât după ce te-au trecut fiori, răcori şi simţi că mori.

Tot astfel, există strângeri de mână atât de scurte că până ai clipit mâna pe care o strângeai s-a şi dezlipit, se ocupă de altă mână deja, iar tu rămâi cu-a ta în aer, stingherit şi nedumerit.
Prin comparaţie, sunt cetăţeni a căror strângere de mână e lungă cât o autostradă. Insul te apucă, te strânge, şi-ncepe să povestească fără să-ţi redea libertatea, conectat, ca o sondă de petrol la zăcămintele tale de energie. Dacă reuşeşti să-l decuplezi desprinzându-te din strânsoare, se opreşte brusc şi povestea moare.

Câte feluri de strângeri de mână vor mai fi oare? Puteţi completa, fiecare.

La început de săptămână, o sănătoasă strângere de mână!

37 de comentarii:

  1. Arcadia, prezentarea ta (aproape exhaustivă) mai că m-a lăsat fără cuvinte. Doamne, că bine le-ai zis. Şi eu am probleme cu anumite strângeri de mână, mai ales cu nesuferita moluscă (la care-i ziceam până acum strângere-de-mână-peşte) şi cu pickhammerul (căruia-i ziceam strângere-de-mână-vibromasaj), dar o să-mi însuşesc termenii tăi geniali de-acum. Am o singură completare: strângerea-de-mână-încercare-de-evadare, când un deşti mai independent, mai răşchirat, îşi ia lumea-n cap şi rămâne pe dinafara strânsorii...

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai nasol e când, mâna întinsă a unui bărbat spre tine, îţi strânge altceva decât mâna ta :D.
    La o astfel de strâgere, am reacţionat cândva concomitent: mâna lui spre "înaintarea" mea, mâna mea spre mutra lui :D
    Rezultat: 1 - 0 pentru mine!
    El n-a mai apucat să finalizeze "strângerea", eu am apucat să-i zgârâi faţa =))

    RăspundețiȘtergere
  3. Peste mecanica miscarii mai pot trece da' am niste probleme cand vine vorba de stransul mainii umede a celuilalt. Si ma descopar mereu nedumerita despre cum m-as putea vindeca de treaba asta, ca doara bietul omul nu prea are ce face in privinta asta.

    The bright side este ca io cand am dat mana cu tine a fost perfect totul pana la bobarnacul ce mi l-ai dat cand ti-am zis saru'mana. ;))

    RăspundețiȘtergere
  4. @puideblog: Prezentarea mea e departe de-a fi exhaustivă, dovadă strângerea de mână încercare-de-evadare :D

    @PeNe: De la tine ne aşteptăm la orice, deci nu ne miră scorul ci ne îngrijorează viitorul agresorului =))

    @Sara: Omul, dacă prevede că va da mâna in următoarele 10 secunde cu cineva, poate să-şi netezească sacoul, sau mantoul şi când îţi întinde mâna e curat şi uscat.
    Pentru vindecarea ta nu am soluţie. Poate o lobotomie? =))

    Despre bobârnacul cu pricina, a fost purtător de noroc, uite unde ne-a adus! Dacă insistai, pe lângă blog rămâneai =))

    RăspundețiȘtergere
  5. Poţi să îmi trimiţi link-ul unde putem să ne înfrăţim online? :D Precum în bancul ăla cu zăpada... :))

    RăspundețiȘtergere
  6. "Strângere de mână lungă cât o autostradă"? Adica mai scurta decat latimea? Sau nu vorbeai de autostrazi romanesti? :)

    RăspundețiȘtergere
  7. @Costea: musai tre' să ne-nfăţim, că uite, nu mă cunoşti destul. Eu sunt incapabilă să reţin mai mult de 10 minute un banc, iar dacă mă apuc să-l spun, in cel mai fericit caz nu râde nimeni.Ca să înţeleg despre ce vorbeşti tre să-mi scrii bancul. Pe urmă iti dau eu linkul =))

    @neuro-nul: Uite cum stă treaba, bre: pe cuvănt că îniţial am specificat în paranteză că nu vorbesc despre autostrăzile din România, de frica ta şi-a lui Robert, mărturisesc :D
    Pe urmă, mi-am amintit ce-mi spunea un cititor, că postările mele sunt mult prea lungi şi că nu are răbdare să le citească, aşa că am scurtat tot ce se putea scurta :P

    Dar uite, instinctul nu m-a înşelat, m-ai sancţionat! :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Eu stiam de o regula care tine de codul bunelor maniere si de bun simt
    Regula ar fi "intr-o intalnire intre un barbat si o femeie,prima care intinde mana este femeia,aratand diponibilitatea de as dori cunostiinta cu al ins;daca ea nu intinde mana,sub nici o forma barbatul nu va incerca sa o atinga
    Regula ar trebui sa fie cunoscuta si de catre asa zisi"superiori" pe scara ierarhica sau sociala
    Eu recunosc ca am o problema nu-mi place sa fiu atinsa de necunoscuti(indiferent ca sunt femei sau barbati)
    Drept care nu prea ma omor cu intinsul mainii,salut din cap si spun"imi pare bine" de cele mai multe ori din politete si doar silita de ea(de fapt in gandul meu e ceva de genul "hu cares " sau si mai nepoliticosul" go fack ior self"
    "Self manii" romani insa nu prea le au nici cu "codul manierelor elegante " si nici cu bunul simt ,iar orgoliul lor intrece cu mult Everestul
    Nu reusesc sa priceapa rezerva mea
    Spre deosebire de Pene eu nu sar la obrajii lor cu ghearele,eu zambesc si le spun ca am o problema.........daca ating anumite piei ma basic......fac alergie
    "Self manii" sunt foarte atenti cu sanatatea lor..........se intreaba daca nu cumva alergia e molipsitoare si daca doamenfereste se molipseste si-si pierde averea
    Asa ca isi tine la distanta labele imputite de mine si corpul meu
    Puteti incerca
    Eventual le puteti spune ca ati aderat la clubul masoanelor,o replica feminina a masoneriei si ..........in loc sa va strangeti mainile ati prefera un sex oral.........incercati si veti vedea ce ochi fac
    Singura problema e ca replica nu poate fi spusa in urechile unor "madame"
    Arcadia sper sa imi aprobi comentariu si sa nu te simti jignita de ce am scris
    Eu nu pot sa fiu pasiva cand sunt agresata (e aproape ca un viol fiecare din stilurile enuntate de tine) ,iar eu nu pot sa le accept
    Daca imi place persoana ,ii strang mana,o imbratisez,o si pup,atat timp cat imi cere acceptul(chiar daca nu e neaparat in cuvinte)

    RăspundețiȘtergere
  9. Pare că ce-am zis n-a luat-o pe calea care trebuie, aşa că... repetir:

    Ziceam că mai e şi bizara strângere de... antebraţ.
    Întinzi mâna, iar respectivul, pe motiv că e ud, murdar sau ceva asemenea, îţi întinde antebraţul.
    Vi s-a-ntâmplat? Mie, da. E sinistru.

    P.S. Decât moluscă, mai bine crocodil de Nil.

    RăspundețiȘtergere
  10. ah, molustele... cata lentoare, cata lesinatura, cata lipsa de fermitate! nu-mi plac oamenii astia, am senzatia ca-s ai mai rai dintre rai :))

    RăspundețiȘtergere
  11. @Elfa: Hmmmm... Nuş' dacă am curaj să le spun că am trecut la masonerie =))

    Iar depre legea că femeile întind mâna ştin cu toţii, dar cum viaţa e lungă şi plină de surprize, nu întotdeauna apuci să mori înainte de-a trăi o experienţă dintre cele enumerate de mine :D

    @Teodora: La mine n-a ajuns vreun comentariu de la tine, am verificat şi spamul, deci repetirul e bun :D

    Da, strângerea de antebraţ se folosea în epoca medievală pentru a verifica dacă cetăţeanul nu are sub mânecă un pumnal. Cei care astăzi fac la fel, pesemne n-au apucat să evolueze odată cu vremurile :P

    Cât despre crocodil, să fie mai drăguţ decât o meduză? =))

    @Zazuza: Da, e adevărat că senzaţia nu poate fi întrecută decât de o broască scăpată în decolteu =)) =))

    RăspundețiȘtergere
  12. Teodora, mi s-a întâmplat contextul - ca să zic aşa - de strângere de antebraţ, dar în cazul ăsta n-am mai dat mâna deloc. Prefer să strâng o mână udă decât un antebraţ, dacă e pe alese.

    Şi mi s-a mai întâmplat o chestie şi mai penibilă, să vreau să dau mâna (dreaptă, normal, din instinct) cu un tip ciung de dreapta, of, sper că m-am corectat la timp...

    RăspundețiȘtergere
  13. Le-am întalnit pe toate, însă "moluştele" mi se par cele mai respingătoare, pentru că de obicei au şi o privire la fel de expresivă precum cea a unui peşte.

    RăspundețiȘtergere
  14. Deci, în unanimitate, moluştele sunt declarate cele mai respingătoare! :D

    RăspundețiȘtergere
  15. Bag de seama ca ai avansat pe scara evolutiei. De la insecte, ajunsaram la moluste. Pe cand si o nevertebrata?

    Cat despre stransul mainii, propun sa facem un standard. Sa stie lumea cu ce are de a face. Sa ii zicem: Et in Arcadia ... Handshake!

    Postarile tale cu siguranta nu sunt prea lungi; eu citesc inclusiv comentariile. La o ciocolata buna ii mananci inclusiv ambalajul ...

    Mie nu imi plac nici strangerile de mana si nici pupaturile. Fiecare cu mana lui...! Mai ales stransorile tip autostrada.

    I salute you!

    RăspundețiȘtergere
  16. @robert: Până la Homo sapiens mai avem cale lungă! :))

    Cât despre strânsul mâinii, dragul meu, dacă femeile pot scapa mai uşor, neîntinzând mâna, când vine vorba de bărbaţi e foarte complicat, datul mâinii e aproape un "must" :D

    Ce uşurare să aud că postările mele, lungi, sunt lizibile, totuşi! Pentru că uneori pur şi simplu nu pot condensa mai mult ceea ce am de spus. Iar dacă îmi înghit vorbele fac indigestie :P

    Salute! :D

    RăspundețiȘtergere
  17. Arcadia, asta e primul tau post pe care n-am rabdare sa-l citesc pana la capat! :)))
    In schimb, am vazut-o pe Gertrude pe-aici, fuuuuuug!!!! :)))

    RăspundețiȘtergere
  18. @Mirela: Hmmm... Si cand te gandesti ca am taiat jumate din postare! :O

    Cat despre Gertrude, fii pe pace, e ocupata. Dirijeaza Corul robilor. =))

    RăspundețiȘtergere
  19. Eu prefer îmbrăţişarea, dar desigur că nu îmi permit să îmbrăţişez pe opricine... cu prietenii dau mâna iar cealată o aşez pe umărul lui... În copilărie aveam tot felul de strângeri de mână şi semne "jmekere"

    RăspundețiȘtergere
  20. strangerea de mana... este atingerea care ar trebui mereu, sa aduca liniste si pace...

    evident... are mare importanta a cui este mana... uneori in acea atingere... poate fi descarcarea electrica din nori... care aduce tunet si fulger... alteori mangiarea pe care fluturele o da unei florii, in trecerea lui efemera...

    cred insa ca... in drumul intinderii mainilor... pana se ating... se stabileste o regasire si intelegere care... de cele mai multe ori, nu lasa ca oferta sa fie mai bogata decat primirea...

    RăspundețiȘtergere
  21. Abia astept sa ne strangem mainile! Ca sa vedem din ce categorie facem parte... Sper ca nu " caracatita" .... :))))

    RăspundețiȘtergere
  22. @cristiandima: Tu eşti deja la "next level"! :D
    Foarte probabil ai mulţi prieteni pentru ca eşti un bun prieten.
    Ritualurile copilăriei la care faci referire, un fel de coduri după care se recunosc băieţii dintr-un grup, mi s-au părut întotdeauna fascinante în gravitatea şi seriozitatea cu care sunt executate.

    @oovi: Tu faci deja poezie aici! :)
    Într-o lume ideală gestul ar avea exact însemnătatea pe care o descrii.

    @Anima: Eu sper că nu moluscă! :)))

    RăspundețiȘtergere
  23. Arcadia,
    Mi-ai amintit o întâmplare.
    Eram , doar de câteva luni , profesoară într-un sat mare, două școli, IAS, câțiva activiști de partid, ce mai..așezare importantă.
    La școală, multe rude- soț/soție, cumnați..Navetiștii, din categoria cărora făceam parte- niște intruși.
    Era o tipă, cam de două ori cât mine, n-am fost niciodată slăbănoagă, nici pitică,,mă rog, așa normală, ți-o imaginezi pe doamna( atunci ne numeam tovarășe).
    Mă tot curta- voia să lipsească nu știu cât timp și eu să-i țin locul , deși aveam copil mic acasă, pe care îl vedeam seara și dimineața,naveta trei ore..
    Într-o zi, i-a plăcut pardesiul meu atât de tare, că a vrut să mă felicite.Drept care , mi-a tras o palmă atât de prietenoasă pe umăr, că.. m-a răsturnat.
    Norocul meu că nu mi-a strâns mâna!

    RăspundețiȘtergere
  24. @Incertitudini: =)) Da, cunosc genul de femeie-rinocer. Dacă dă peste tine zici că te-a lovit trenul. N-am dat mâna cu vreuna, dar dacă forţa strânsorii e direct proporţională cu masa doamnei, e bine de evitat contactul. :P

    RăspundețiȘtergere
  25. Nu rîdeti voi de femeile mari,ca si eu sînt mare,dar finuta ca o gazela! :P
    Si ca sa fiu în ton cu tema,sincer,urasc strînsorile de mîini cu persoane necunoscute(daca le cunosc,stiu cel putin de cine tre' sa ma feresc,sau daca am nevoie de servetelele dezinfectante din poseta :D ),dar na...sa zicem ca-s bine crescuta :D

    RăspundețiȘtergere
  26. Am dat o singură dată mâna cu o femeie. Dar nu știu cum am greșit și i-am nimerit fața. Și nu cu palma, ci cu dosul. Oare se pune că am saluta-o? Sau că am felicitat-o?

    RăspundețiȘtergere
  27. azi fiind 26 ianuarie ,(maine e 27 si e ziua mea si nciodata n-aveam noroc de flori,ca toate florariile erau goale din cauza de "sefu") constat ca e vremea "rinocerilor".io-s mai purie,mai grasuta,ca sa ma exprim eufemistic,da'cred ca stiu sa salut.e drept ca asta cu datul mainii nu mi se pare firesc intre femei.e prea tovarasesc.ca doar nu suntem regina angliei sau elena ceausescu.oare nu mai stim cum se saluta femeile intre ele ?

    RăspundețiȘtergere
  28. Mie cel mai mult mi-a placut cand un pustiulica un pic mai mare ca Mihnea mi-a intins mana si mi-a spus ca-l cheama Ladu.

    RăspundețiȘtergere
  29. @Maya: Tu, femeie mare? Eu vorbesc de femei care au 1,90 m şi 130 de kile, deci tu eşti un pui de gazelă :D
    Păi sunt situaţii când nu ai ce face, îţi este prezentata o doamna, sau îi esti prezantată, tre' sa fii bine crescută şi să dai mana, nu? :)

    @silavaracald: =)) Cred că ai putea să-ţi dai seama după reacţiile ei ulterioare, după cum se uită la tine de-atunci!

    @Pansy: Mă bucur să ne (re)întalnim!
    Despre rinoceri te rog să citesti ce spuneam Mayei, mai sus. N-ai şanse, oricât ai vrea! :D
    Iar despre salutul tovaraşesc, oare cu ce l-am putea înlocui? Până la elucidarea problemei va trebui să dăm în continuare mâna :P

    @anamaria: Ha ha ha! Băiet bine crescut Ladu ăsta! =))

    RăspundețiȘtergere
  30. Eu cred ca o strangere de mana e ca o carte de vizita. Spune multe despre tine. Dar si atunci cand vorbesti, iti adaptezi discursul, in functie de interlocutor, nu? La fel ar trebui sa fie si cu strangerea de mana. Nu scuturi sau insfaci cu brutalitate mana unei femei si nu esti molusca atunci cand dai mana cu un barbat :) De exemplu...

    RăspundețiȘtergere
  31. @teonegura: Nici că puteai să-i spui mai bine decât "carte de vizită"! Ei da, asta e! :D

    RăspundețiȘtergere
  32. Nici eu nu consider firesc "datul mainii" intre femei. O aplecare a capului insotita de o vorba de salut si un zambet, mi se pare perfect.

    RăspundețiȘtergere
  33. @Stefana: Cum ziceam, în viaţă întâlneşti tot felul de oameni. Unii care ştiu când, cum şi cine cu cine trebuie să dea mâna, alţii nu ştiu. Iar dacă o femeie căreia îi eşti prezentată îţi întinde mâna ce faci?
    Dai mâna, obligatoriu. :)

    RăspundețiȘtergere
  34. Daca e mai in varsta ca tine,da esti obligata(codul bunelor maniere),dar daca e mai tanara ii poti da flit elegant
    Asta ma face sa-mi aduc aminte ca azi am avut parte de o "maimuta" care a venit sa se angajeze........si ea mi-a intins mana cu un aer de regina
    Recunosc ca am avut o satisfatie nespusa sa-i spun sa ia loc si sa nu pierdem vremea
    Mi-era groaza sa o ating,avea niste "gheare visiniu cu neggru si aveau cam 2-3 cm lungime
    M-am temut pt siguranta mainilor si pielii mele
    Acu ca mi-am pus cenusa in cap,pot sa iau o praji ,Arcadia?....Please?!!!

    RăspundețiȘtergere
  35. @Elfa: Pofteşte la Cheesecake, asta am azi :D

    RăspundețiȘtergere
  36. Am fost prin Portugalia o vreme, iar oamenii cand se intalneau se pupau pe obraji. Inclusiv adolescentii, chiar daca erau in metrou sau autobuz. Chiar cand faceam cunostinta cu cineva, instinctiv se apleca sa ma sarute. Asta m-a mirat. Am fost si-ntr-un sat de munte si am fost prezentata unor localnice mai in varsta. Eu le-am intins mana, ele m-au infascat si m-au tzucat cu patos."Incantata de cunostinta"? "Doamne ajuta-ti!"
    La un ceai, pe vremuri, am dat cu ochii peste un Fat-Frumos: inalt, brunet, viguros! Cand mainile noastre s-au intalnit, numele i s-a prelins pe pielea de broasca si am fugit precum Cenusareasa...dar fara sa pierd nimic.
    Am patit si faza descrisa de Pene, dar n-am dat, am ignorat. Si-am demisionat.

    RăspundețiȘtergere
  37. @Liana: Si francezii se pupa pe obraz. Fix de trei ori, la fiecare inatlnire :D

    RăspundețiȘtergere