duminică, 24 martie 2013

Bârfa noastră cea de toate zilele

M-a sunat de dimineață M. să-mi spună, gâtuită de emoție, c-a aflat nuș' ce gogomănie durdulie despre o cunoștință comună. N-am reținut în detaliu infracțiunea victimei, n-am vocația picanteriilor decât când e vorba de mâncarea din propria farfurie. Fiecare mai dosește în grabă prin câte-un sertar de urgență bonul exorbitant de la salonul de înfrumusețare pe care nu trebuie să-l zărească soacra care tocmai sosește neanunțată în vizită, oricui i se poate întâmpla să mai înghesuie, la repezeală, în dulap, când vine popa cu ajunul, hainele adunate de trei zile pe spătarul scaunului.

De ce te-ar interesa, de ce ți-ai investi timpul, emoțiile, energia, în ceva atât de lipsit de folos, atât de lipsit de frumos?

Nu știu cum sunt alte popoare, dar al nostru are sudată pe codul genetic fascinația zgândăririi bubelor, a scormonirii printre rufele și așternuturile altora, are un zel nativ când vine vorba de cercetări ilicite, de dat pe goarnă, de brodat artistic.
Se ia întâmplarea scandaloasă și se plimbă prin târg, ca într-o procesiune care invocă ploaia. Înițial, incantația are o singură strofă, e optimistă, dar pe măsură ce se adaugă voci noi la cor ea devine tot mai gravă și i se adaugă noi strofe. Rapsozii bârfitori adaugă versuri în funcție de fantezie, de talent, de antrenament. Se lucrează în funcție de invidie, de răutate, de frustrări, de defulări. Și nu e nevoie de calități ieșite din comun ca să faci dintr-o materie primă aproximativă un produs finit de formă îndoielnică dar perfect vandabil.  Publicul țintă căruia i se adresează oferta nu e pretențios. E vorace. De la vestea banală că te-ai îngrășat sau că ți-a crescut gușa și alte părți componente până la senzaționalul știrii că ai contractat SIDA de la împerecherea cu un  cimpanzeu în timpul misiunii umanitare la care ai participat în Gabon, totul este consumabil, digerabil, proliferabil.

Bârfitorii se împart și ei în mai multe regnuri, încrengături, clase. O să-i împărțim azi doar în două categorii: bârfitori onești, cinstiți, de treabă, corecți și bârfitori corupți, depravați, nerușinați.

Cei din prima categorie își asumă această meserie, hobby, divertisment, de la caz la caz. Măcar știi cu cine ai de-a face.
Cei din a doua categorie n-au nici acest minim curaj al asumării, astfel că îmbracă pelerina lungă și decentă de farisei. Ei nu bârfesc, ei compătimesc. Fariseic, evident. În fond, sunt încântați, excitați, exaltați de necazurile, păcatele, accidentele, nenorocirile, calamitățile din viața cunoscuților. Condiția esențialmente necesară e ca fariseul să nu fi comis vreun păcat asemănător cu cel pe care-l deplânge, ci oricâte sau oricare altele care nu seamănă cu acesta. Și cu cât gradul de apropiere cu păcătosul e mai mare, cu atât lacrimile fariseului vor fi mai rotunde, mai bombate, mai sărate.  
Iar ca plăcerea să fie supremă, precum orgasmul ideal, se ia păcatul inițial, mic și pricăjit, și se umflă la dimensiuni apocaliptice. Fețele se congestionează de satisfacție, iar răsuflările devin zgomotoase, contopindu-se într-un hârâit comun capabil să zguduie și să împută tot universul. 

Dar așa cum a face bine nu este totuna cu a nu face rău, bârfa nu înseamnă doar exacerbarea și proliferarea păcatelor cuiva. Felul cum reacționezi când îți ajunge la urechi o întâmplare stânjenitoare despre cineva este esențială în calcularea valorii tale umane. Poți alege să caști urechile cât gura găleții, apoi să te oprești și să-I mulțumești lui Dumnezeu că tu nu ești ca personajul din poveste. E aproape legitim, dacă mă întrebați pe mine.
Sau poți alege să te implici, să pui întrebări, să te interesezi, să cercetezi, să explorezi dimensiunile infracțiunii și să te oferi voluntar în campania de publicitate. E o chestiune de gust personal, iar gusturile nu se dispută. Fiecare cuvânt pe care-l rostești însă, e ca o ploșniță strivită între molari. Și trebuie să ai gusturi ale dracului de exotice ca să faci asta cu devotament și implicare.

Defăimarea aproapelui nu presupune doar să însămânțezi îndoiala în brazdele din creierii cuiva dispus să te asculte. Tot defăimare e și atunci când auzind cum plesnesc ploșnițele între dinții comesenilor tu taci mâlc în loc să iei apărarea condamnatului în lipsă. Dacă nu te poți opune arsenalului cu care este atacat, este imperios neceasr, moralmente, să te ridici de la masă flămând, sacrificându-ți slăbiciunea pentru puiul cu sos de mango de dragul iubirii de oameni. Tăcerea într-o astfel de situație este la fel de dezgustătoare ca un vierme care ți se plimbă pe sub limbă.

Cunosc gustul ploșnițelor, n-o să mă prefac inocentă. Și mi s-au târât și mie printre molari viermi grași, zemoși. Apoi, într-o dimineață, mi-am schimbat regimul de viață.

Actualmente, pe teritoriul arcadian se mănâncă raw-vegan.





75 de comentarii:

  1. Raw-vegan. Da. E sănătos se spune dar eu când mă uit cât este de rumenior și rotunjor subiectul mai că-mi vine să-l pap direct fără furculiță. Iau modelul poate-l transform și pe-al nostru.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, era absolut adorabil Mihnea când venea la noi astă vară. Ne cerea mereu ”cireșe”. Dar niciodată nu ieșea la mâncat roșii cherry fără furculiță în mână. Le culegea, le spălam cu apă din sticlă, le înfigea în furculiță și le mușca stropindu-se tot, de sus până jos :)))

      Ștergere
  2. Pentru ca mai toti avem experienta gustului viermilor dintre molari , cred sunt atrasi de gunoiul bagat sub pres ani de zile in suflet . Treaba e simpla zic io din esperenta . Scoti gunoiul , te bucuri de viata ,-scapi de viermi . Pur si simplu nu au timp , loc si spatiu in cavitatea bucala . Viata e mult prea scurta s-o traim chiar pe toata , clefaind barfe . Pacat insa ca cei mai multi nu pricep mersul lucrurilor si vrand saracii sa scape de blestemul grijii de capra vecinului continua sa-si muste limba cand le da ghiers inima la inflorituri .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur să te văd, femeie destoinică ce ești!
      Umblă bârfa că te lupți cu niște pietroaie, noi vrem să te asigurăm că ne gândim la tine și vrem să te faci bine :)

      Ștergere
    2. Multam frumos de gandul bun !

      poate ar fi poate eficient sa-mi schimb statusul acela cu "Unii chiar nu se plictisesc cu viata " poate se mai raresc episoadele astea de ...neplictisire :))

      Ștergere
    3. Schimbă-l, deși la cum te presupun eu n-o să te plictisești nici după aia :P

      Ștergere
    4. Poate :D ar ti mai bine sa verific cea ce scriu , ca sa evit repetitia obsesiva a unor cuvinte

      Ștergere
    5. Aici nu te bârfește nimeni pentru repetiții obsesive :P

      Ștergere
  3. Ehe, specia bârfitorilor există fiindcă sunt atâția care cască gura de bună voie și înghit orice, chiar nemestecat. După care, digeră, în liniște, cu alții tot fără mofturi la felurile de mâncare servite.
    Oricum, mi-era dor să stau un pic cu tine la ... bârfă!

    RăspundețiȘtergere
  4. Prietenelor mele le arăt întotdeauna partea mea bună şi le cruţ, în schimb, am o duşmancă, superbă de altfel, căreia îi arăt partea mea rea. Este singura care nu mă bârfeşte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acestui comentariu nu-i voi răspunde. :)

      Uneori ambiguitatea e strict necesară, așa cum e necesară profeților sau poeților pentru a spune mai mult decât se poate spune într-o frază clară. Ambiguitatea lasă deplină libertate de alegere... :P

      Ștergere
  5. Fata, sa stii ca noi banatenii nu barfim, ci povestim. Da, stam la givan si givanim :P

    RăspundețiȘtergere
  6. parca as dori sa te dezamagesc asa de luni de dimineata: ajunsa in Austria am avut iluzia lipsei barfei, pana am stat mai pe indelete la suete cu cumnata. vai! in neamul asta al nostru nimic nu se spune in fata, totul se transmite prin viu grai si telefonul fara fir (dar nu ala mobil). vestea ca ai facut fo traznaie se intoarce la tine dupa vreo luna, distorsionata si ambalata de zici ca acuma ti-au comandat-o de pe amazon :p. insa, cu toate astea, recunosc la romani ceva ce austriecii nu au: aruncatul cu rahat (ma scuzati, am voie sa zic asemenea cuvinte?). i se pare unuia ca el s-a nascut detectiv si a detectat el oaresce chestiuni ascunse, si nu mai sta sa investigheze si sa intrebe, da direct cu bata in balta maronie, ba mai aduce ceva materie si de acasa, caci, nu-i asa, unde e farmecul altfel... din pacate, de cele mai multe ori stropii maronii sar inapoi. am vazut cazuri, chiar recent :)).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Suntem un popor vajnic și neînfricat! :)))

      Ștergere
    2. ptiu, revin. tocmai ce mi s-a dovedit ca balta maronie exista si la alte popoare, si nici macar nu ne sunt vecine, ca prietene or fi. vai! deci nu exista scapare!!!

      Ștergere
  7. Ia să devin eu avocatul diavolului şi să ies în apărarea bârfitorilor. Cică au totuşi unele calităţi: simţul observaţiei şi cel critic, plus imaginaţie. "Compensează" totuşi cu scrânteli ale celui moral. Şi, ca să nu fiu mai rea ca ei, mă opresc aici din a-i bârfi. ;))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hmmmmmm....Observă selectiv și critică neobiectiv și neconstructiv. Mai rămân, astea, calități? :P

      Te servesc cu o cafea raw-vegane? :))

      Ștergere
  8. Impecabil diagnostic...
    Respectul meu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O a doua opinie este binevenită întotdeauna, pentru siguranța diagnosticului și liniștea pacientului.
      Mulțumirile mele!

      Ștergere
  9. Am o bârfă...şşşşt...o să ai o postare care o să treacă de 1000 de comentarii. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))))
      Tu și optimismul tău covârșitor!
      Să-ți fie bine!

      Ștergere
  10. Thither aгe οver a hunԁrеd
    diffеrent garb up mutant gаmеѕ
    onlinе, is identiсal leisurely, espеcially todaу.
    Thiѕlinkgiveѕ inѕtructіon manual on how a
    bed arе stuck tο aсting
    games indооrѕ aѕ a result kiԁ
    obesity and othеr rеlated Ηealth prоblеms Gеt incгeаsеԁ.

    Ӏf so, Τоy the Τгim bаcκ the
    shoеtree sеcret рlаn fаst you can besides roll up bοnuses mid Bοunԁ.
    Cybег реt aԁορtіon promotes encyclopaeԁism, which is a gamеs where you can Repгesent ωіth the keybοardѕ.

    hackneyed of the оlԁ Asѕure of аdditions to
    the game bеѕidеs
    sіmply the nοгmal biz go through and some quаlіty incline queѕts.

    RăspundețiȘtergere
  11. Am stat o vreme si am baut doar cafea raw-vegan, ferindu-ma de "clubul" pe care il frecventam. Si nu mi -a fost rau. Astazi am facut o mare greseala sa ma prezint pentru indeplinirea anumitor obligatii. Toata lumea avea noutati. Le-am spus ca am fost in dezintoxicare si ca nu ma inregistreaza decat o simpla cafea raw vegan.
    Nu e prea simplu, e doar o problema de decizie.

    RăspundețiȘtergere
  12. Poza e de zile mari!!!

    p.s. să nu-mi spui că există vreo femeie căreia să nu-i scape câte o vorbuliță , așa „pe lângă..„ asta e ,toate (mai) greșim, zic eu..
    În sfârșit, dar a face rău cu bună știință, chiar că este mizerabil-„Defăimarea aproapelui nu presupune doar să însămânțezi îndoiala în brazdele din creierii cuiva dispus să te asculte. ..„
    Nu intru în detalii, dar am citit alaltăieri ceva pe un blog, de m-a lovit așa, în moalele capului.
    Știi cum stă treaba? vorbește despre cât de mult greșesc alții( în scris bineînțeles), cât de extraordinară ființă este ea,că are în sânge graiul strămoșesc etc.. și cum fuge de la fereastra unde vede” greșeli de ortografie„.( ee, acolo găsești un pogon de laude „pro domo„.
    Am stat și m-am gândit cu mintea mea de-o palmă cât de cunoscute îi sunt respectivele ferestre care lasă perdeluța trasă, pentru ca ochii dumneaei să se obosească descoperind cât de inculți sunt cititorii și cât de deșteaptă/extraordinară ..etc . este ea, îngăduitoarea, ( până la o limită)
    p.s.s. scuze pentru vorbărie, dar nu mi-a trecut indignarea.

    Să fii iubită!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu cred că există și femei cărora nu le scapă nicio vorbuliță, țin musai la crezul ăsta :P
      Dar sigur sunt și bărbați care păcătuiesc, defăimarea nu e exclusiv apanajul femeilor, asta e o certitudine :)

      Cât despre cazul de care vorbești, păstrează-ți indignarea pentru defrișările abuzive, de exemplu :P

      Să-ți fie frumos azi!

      Ștergere
  13. Total offtopic, dar necesar:
    Mulţumesc pentru tot ce a fost până acum, dar asta e pohta ce am pohtit!

    RăspundețiȘtergere
  14. Cata monotonie ar fi pe lumea asta daca nu ar exista barfa.

    RăspundețiȘtergere
  15. Barfa are si avantajul ei,cu ocazia asta esti la punct cu toate noutatile,un fel de update...hi hi.

    RăspundețiȘtergere
  16. Răspunsuri
    1. Probabil și articolele tale sunt interesante pentru cei care știu limba :)

      Ștergere
  17. e in DNA nostru roman , precis ! :)
    nu l-am cultivat , parol , de asta zic ,caci altfel nu-mi explic cand o data pe an ( si chiar mai rar ) ala mare vine , se arunca in patul meu ca o broasca -pardon broscoi , si zice : * mom , hai sa barfim ! * :) si nu-s doar * discutii*
    xxx, primavara frumoasa , mandro !xxx,j

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La noi e deja vară, dacă judecăm după temperaturi și nu se poate bârfi pe caniculă, că te ia cu transpirații :P

      Ștergere
  18. Din cate am observat,cred ca ai un teren mare acolo.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai ghicit, am un teren mare-mare pe care vreau sa aduc cu macaraua un blog din prefabricate. Ma ajuti? :P

      Ștergere
  19. Ei, hai sa nu blamam barfa chiar asa de rau... O barfa sanatoasa, la vremea ei, face minuni! Si decat fatarnicia unui rauvoitor si-a unui prost, mai bine barfa unui destept.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu se poate si fara una si fara alta? :)

      Ștergere
    2. Sa fiu sincera, cred ca nu. Si cred ca viata ar fi mai searbada daca am impinge lucrurile pana intr-acolo. Eu cred ca o barfa nostima, fara rautate, sau una cinica, fara colportare, asa, ca-ntre prieteni, nu ne face chiar asa de rai in fata lumii si-a lui Dumnezeu... Pe mine nici nu ma supara ce zic altii despre mine, chiar ma amuza ce pot oamenii sa-si inchipuie si sa fantasmeze. Si, pentru ca ani multi de zile am lucrat intr-un institut de proiectare, unde barfa era la ordinea zilei, pot sa spun ca m-am si folosit de ea atunci cand am vrut. De exemplu, decat sa ma fi certat cu cineva si sa am un conflict deschis, mai bine ma duceam la un raspandac sigur (prieten bun cu persoana) si-mi varsam sacul. Stiam ca se va duce imediat sa-i redea fidel tot ce-am spus si ma racoream instantaneu. Eu m-am ghidat mereu dupa o singura idee (pe care cred ca mi-a zis-o odata, demult, mama mea): sa nu spui nimic din ce nu ai putea sa-i spui omului in fata. Corect.

      Ștergere
    3. În principiu, e corect: să spui în lipsa omului doar ce i-ai putea spune în față.
      Mă tem însă că dacă chiar ar fi de față, cuvintele s-ar alinia altfel sau ar fi mai puține, mai fine, mai blajine. Zic și eu... :)

      Ștergere
  20. adevarul intotdeauna este la mijloc :) !

    RăspundețiȘtergere
  21. Eu nu-mi plec urechea la barfe ca ma imbolnavesc. Ma tin departe de ele cat pot. In schimb, ma cufund in lectura pana uit de mine. De curand am citit o carte care mi-a aratat si alte lumi, alte povesti de dragoste fara banalitati - "Mireasma trandafirilor salbatici" de Sorina Popescu. Oricat as incerca eu sa va dau detalii despre ea, cred ca nu sunt in stare sa-mi gasesc cuvintele. Este la superlativ. Merita citita.

    Cand ma gandesc ca am dat de ea intamplator cautand o alta carte pe internet de pe site-ul asta:
    http://www.librarie.net/carti/189247/Mireasma-trandafirilor-salbatici

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am înțeles, o să cumpărăm cărți de pe site-ul indicat :)

      Ștergere
  22. Arcadia draga, cand ne mai scrii ceva? Te-am citit din scoarta in scoarta, deja... si mai vreau :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Offff....mi s-a ofilit condeiul, bre! O să-i pun cerneală la rădăcină, poate învie :D

      Ștergere
  23. Cand am vazut ca apare soarele pe blog, mi-am zis .. gata, rasare ziua... Apoi nu vad decat noapte. Sau poate nu am eu inca ochelarii cu infrarosu.
    A rasarit noaptea din nou in teritoriul aradian?

    RăspundețiȘtergere
  24. Ce este cu tine? Eşti bine? Vezi că ai rămas datoare cu berea aia...sau poate eu... :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mine este bine, ceea ce vreau să fie și cu tine :)
      Aștept toamna, poate-mi revine cheful de blogging.

      Ștergere
  25. Cred ca e in natura umana sa barfesti... Vorbea Freud la un moment dat de voyeurism, practic e cam acelasi lucru

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă ne dăm în spatele naturii umane nu ne mai reținem de la nimic :)
      Io amu mă duc să mă voyeuresc la un film, mai bine :))

      Ștergere
  26. Buna ziua! Tin sa va deranjez pentru cateva momente venind cu rugamintea la d-voastra de a ne promova magazinul online deschis in scop caritabil, singurul de acest gen din Romania cu produse pentru copii http://www.salveazaoinima.ro/ Sa postati imaginea atasata si link-ul de la site pe pagina d-voastra de facebook, iar noi la randul nostru va punem logo pe magazin pe pagina sustinatori a magazinului!Va multumim anticipat!
    Va rugam sa ne lasati un raspuns pe adresa de e-mail: salveazaoinima@gmail.com

    RăspundețiȘtergere
  27. Am citit cu interes acest post, este foarte instructiv!

    RăspundețiȘtergere
  28. Răspunsuri
    1. Mulțumesc că te-ai gândit la mine, draga mea dragă. Fac bine, sunt în plin proces de mutare în altă casă. Poate după ce mă aranjez o să-mi revină cheful de scris. Te îmbrățișez! :*

      Ștergere
  29. Barfa e de cand lumea si pamantul. Eu cred ca e un comportament specific uman.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă-i specific uman de când lumea și pământul, asta nu înseamnă că-i și lăudabil :D

      Ștergere
  30. e nu e barfa, povesteste si lumea :)))

    RăspundețiȘtergere
  31. Arcadioooooo!
    Unde umbli? Am intrat si am ster praful, da' vezi ca au mai ramas ceva paianjeni la colturi, io's cam pitica si nu ajung. Suni tu la dezinsectie?
    mi-e dor de hazul tau

    RăspundețiȘtergere
  32. Bre, va trebui să găsim altă cale să facem haz că de blog m-am plictisit.
    Şi pe viitor nu te mai osteni cu praful, că soarta lui e pecetluită, o sa-l năpadească tot felul de buruieni, licheni şi acarieni :))
    Dar cum obrazul subţire cu cheltuială se ţine, trimite-mi factura pentru serviciile de desprăfuire prestate. :D

    RăspundețiȘtergere
  33. O tempora! :D
    La multi ani! Să-ţi prisosească toate cele bune în noul an!

    RăspundețiȘtergere
  34. La multi ani!
    Cu greu am ajuns aici, a crescut padurea:)

    RăspundețiȘtergere
  35. Iti multumesc frumos pentru urare si pentru neuitare.
    Pe la tine, toate bune?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Invat cantarea aia:
      "Deschide gropare, mormantul..."
      Ca cea cu:
      "Desteapta-te, romane",
      Nu-si face efectul:)

      Ștergere
    2. Ce coincidență! Și eu învăț cântecele noi. :)
      Îți propun să facem un duet pe melodia mea de azi:

      https://www.youtube.com/watch?v=B0rK696o5Uk&list=PLS5n5tlGLtrxFVX4hHorHyM2HCg8EqS1h

      Ștergere
  36. Deci, eu eram elefantul...:)
    Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-mi rămâne decât rolul furnicii, păzește-ți cipicii :))))

      Ștergere
  37. I don’t know how should I give you thanks! I am totally stunned by your article. You saved my time. Thanks a million for sharing this article.

    RăspundețiȘtergere
  38. In alte tari poti sa arati ca un clovn, poti sa face orice doresti si oriunde doresti fara ca nimeni sa se uite stramb la tine ca ai dat "o besina". La noi mentalitatea este atat de bolnava, incat fara barfa si fara a sti ce are de gand vecinul, n-am putea supravietui.

    RăspundețiȘtergere
  39. Cateodata cred ca e mai bine pur si simplu sa traiesti, fara niciun gand :). Bun articolul.

    RăspundețiȘtergere